Dieta i leki zio³owe- zatrzymaj postêp AMD

Drukuj

Przejd¼ do dyskusji
Dziedzina : okulistyka

Dyskusja

 
Oko³o 1,5% ludzi w wieku 52-64 lata choruje na zwyrodnienie plamki zwi±zane z wiekiem (AMD- age-related macular degeneration). W przedziale wiekowym 65-75 lat wska¼nik ten wzrasta do 10-20% a pomiêdzy 75. a 84. r.¿ wynosi ok. 35%. Bardzo wa¿na jest zatem jej skuteczna prewencja i zatrzymanie postêpów, jeszcze zanim w pe³ni rozwinie siê ta niebezpieczna, gro¿±ca utrat± wzroku choroba.
W zasadzie nie istnieje swoiste leczenie postaci suchej AMD. Jedynym sposobem na zatrzymanie postêpów choroby jest utrzymywanie odpowiedniej diety, zdrowy, aktywny tryb ¿ycia, rzucenie palenia, kontrolowanie ci¶nienia krwi i poziomu cholesterolu. Wystarczy przestrzegaæ 7 zaleceñ dietetycznych by cieszyæ siê dobrym wzrokiem przez lata.

Krok 1: Jedz t³uste ryby i/lub suplementy diety zawieraj±ce rybie t³uszcze
T³uste ryby, takie jak makrela, tuñczyk, ³oso¶, sardynki i ¶ledzie s± bogate w kwasy dokozoheksanowy (DHA) i eikozopentanowy (EHA) popularnie zwane kwasami omega-3. W badaniu opublikowanym na ³amach American Journal of Clinical Nutrition, wykazano, ¿e jedzenie ryb raz w tygodniu zmniejsza o po³owê prawdopodobieñstwo wyst±pienia AMD w postaci wysiêkowej, w porównaniu do ludzi jedz±cych ryby rzadziej ni¿ raz w tygodniu.
Zaleca siê zatem jedzenie co najmniej dwóch porcji ryb tygodniowo lub, je¶li nie lubi siê ryb, nale¿y spo¿ywaæ kwasy omega-3 w postaci ¿elowych kapsu³ek zawieraj±cych oleje rybne. Badania wykaza³y, ¿e suplementy diety zawieraj±ce oleje rybne daj± podobne korzy¶ci zdrowotne jak jedzenie ca³ych ryb.

Krok 2: Jedz du¿o zielonych warzyw i owoców
Zielone warzywa, szczególnie surowy szpinak, kapusta, sa³ata zawieraj± du¿e ilo¶ci luteiny i zeaksantyny- zwi±zków karotenoidowych bardzo wa¿nych dla naszego wzroku. Zwi±zki te znajduj± siê w soczewce i siatkówce naszego oka. Pe³ni± tam funkcjê antyoksydantów, maj±cych za zadanie chroniæ struktury naszego oka przed szkodliwym dzia³aniem wolnych rodników. Luteina i zeaksantyna mog± tak¿e zabezpieczaæ oko przed uszkodzeniami siatkówki wywo³anymi wysokoenergetycznym ¶wiat³em niebieskim.
Badanie opublikowane w 1994 roku na ³amach Journal of the American Medical Association wykaza³o, ¿e ludzie, którzy konsumowali znaczne ilo¶ci zielonych warzyw bogatych w karotenoidy byli obarczeni 43% mniejszym ryzykiem zachorowania na AMD ni¿ ludzie jedz±cy ma³e ilo¶ci lub nie jedz±cy zielonych warzyw w ogóle.

Krok 3: Rozwa¿ uzupe³nianie diety antyoksydantami oraz cynkiem w zwiêkszonej ilo¶ci (tzw. preparaty AREDS)
Badanie AREDS (Age-Related Eye Disease Study) opublikowane w 2001 na ³amach Archives of Ophthalmology wykaza³o, ¿e ludzie obarczeni zwiêkszonym ryzykiem AMD lub u których rozpoznano ju¿ zmiany wywo³ane przez AMD (np. druzy) przyjmuj±c du¿e dawki po³±czenia witaminy C, E, beta-karotenu i cynku zmniejszyli o 25% ryzyko dalszego rozwoju choroby[5]. To w³a¶nie osoby z grupy ryzyka- czyli ludzie po 50 r.¿., pal±cy tytoñ, lub z pozytywnym wywiadem rodzinnym w kierunku AMD oraz pacjenci z ju¿ rozpoznanym AMD powinni stosowaæ preparaty AREDS.
Przyk³adowy sk³ad preparatu AREDS powinien zawieraæ:
500 mg wit. C
400 j. wit. E
15 mg beta-karotenu
80 mg tlenku cynku
2 mg tlenku miedzi
Gotowe preparaty mog± tak¿e zawieraæ luteinê, zeaksantynê i kwasy omega-3.

Krok 4: Codziennie jedz owoce i orzechy
Jedzenie owoców i orzechów mo¿e zmniejszyæ ryzyko wyst±pienia AMD.
Badanie wykonane w 2004 roku w Harvard Medical School wykaza³o, ¿e u osób jedz±cych owoce trzy lub wiêcej razy dziennie ryzyko wysiêkowego lub zaawansowanego AMD by³o znacz±co mniejsze.
Inne badanie wykonane przez Massachusetts Eye and Ear Infirmary wykaza³o, ¿e jedzenie orzechów zapobiega³o progresji wczesnego lub ¶rednio zaawansowanego AMD.

Krok 5: Ogranicz spo¿ywanie przetworzonych wêglowodanów.
Do wysoko przetworzonych wêglowodanów, o wysokim indeksie glikemicznym, zaliczamy: bia³y chleb, gotowane ziemniaki, ba³y ry¿ itp. Jedzenie tych produktów powoduje szybki wzrost stê¿enia glukozy we krwi i uwolnienie insuliny. Badanie opublikowane w American Journal of Clinical Nutrition potwierdzi³o, i¿ dieta bogata w przetworzone wêglowodany zwiêksza ryzyko AMD. Dlatego te¿ nale¿y zrezygnowaæ z bia³ego pieczywa, zast±piæ je pe³noziarnistym a bia³y ry¿ zamieniæ na br±zowy. Wyjdzie to na zdrowie nie tylko oczom.

Krok 6: Ogranicz spo¿ywanie pokarmów bogatych w cholesterol i nasycone kwasy t³uszczowe
Badania pokazuj±, ¿e u osób spo¿ywaj±cych du¿o pokarmów bogatych w cholesterol i nasycone kwasy t³uszczowe stwierdza siê znacznie podwy¿szone ryzyko AMD.

Krok 7: Przyjmuj preparaty z borówki czernicy i/lub Ginko biloba
Borówka czernica (Vaccinum myrtillus) zawiera kompleks antozyjanozydów, które wykazuj± dzia³anie uszczelniaj±ce na ¶ciany naczyñ w³osowatych, zw³aszcza ga³ki ocznej. Dziêki temu borówka jest stosowana we wspomaganiu leczenia schorzeñ siatkówki, takich jak AMD. Ponadto antocyjanozydy borówki maj± dzia³anie antyoksydacyjne, mog± dziêki temu chroniæ siatkówkê na tej samej zasadzie co zeaksantyna i luteina.
Wp³yw wyci±gu z Ginko biloba na zapobieganie AMD nie zosta³ jeszcze dok³adnie zbadany. Wyniki dotychczasowych eksperymentów wskazuj± na jego pozytywny wp³yw na pacjentów z AMD, lecz wnioski nie s± ostateczne i potrzebne s± dalsze badania by potwierdziæ jego skuteczno¶æ.
Autor: Olga Radomska
Opublikowany: 2009-09-14


RSS

Subskrybuj nasze kana³y RSS.

Zapamiêtaj lub poleæ

Zapisz ten artyku³ do ulubionych lub poleæ go innym na popularnych stronach web 2.0
 

Zabloguj o tym

Url do skopiowania

Wklej do swojego bloga artyku³ z tej strony

Wklej do swojego bloga 10 najnowszych artyku³ów
 

Encyklopedia hase³

 

Reklamy Google

 

Pañstwa opinia i ocena merytoryczna artyku³u

Jak oceniasz warto¶æ merytoryczn± artyku³u?

celuj±c±
bardzo dobrze
dobrze
miernie
negatywnie
Jak oceniasz wp³yw artyku³u na Twoje ¿ycie

bardzo istotny
istotny
umiarkowany
ma³o istotny
bez wp³ywu

Drukuj

 
Poleæ nas, wy¶lij link z zaproszeniem na email:
 

© 2000-2010 Activeweb Medical Solutions.
Wszelkie prawa zastrze¿one.

Strony naszych Partnerów otworz± siê w nowym oknie. Informacje p³atne Premium. Informacje sponsorowane.
honcode kardiologia